CK versus CA
Jistě jste se s tím při nákupu dovolené již setkali. Společnost měla v názvu místo kanceláře slovo agentura, možná jste se nad tím ani nepozastavili a myslíte si, že je to jedno a je to úplně to samé. To však není pravda, jelikož se jedná o zcela odlišné služby. Pojďme si shrnout pár základních bodů, které tyto subjekty odlišují.
V první řadě jde o celkové zahájení činnosti. Pokud chcete začít podnikat a otevřít si vlastní cestovní kancelář, je to celkem obtížné. Musíte totiž zažádat o povinné pojištění proti úpadku. K tomu potřebujete majetek, kterým budete pro tuto pojistku jištěni, který mnoho začínajících podnikatelů prostě nemá. V případě startu provozu agentury, stačí zajít na živnostenský úřad a vytvořit si volnou živnost. Tedy jediné, co musíte splnit, je věk nad 18 let, trestní bezúhonnost a mít trvalý pobyt v ČR. Pak můžete začít.
A proč je tomu tak? Jako majitel kanceláře, jako podnikatel, právnická osoba, vytváříte produkt. Tedy sestavujete zájezdy svým klientům a prodáváte je. Můžete samozřejmě prodávat i jiné doprovodné služby, které vytváří někdo jiný, s kým kooperujete, například letenky pro určitou leteckou společnost apod. Nicméně hlavní produkt, tedy zájezd byl vytvořen Vámi. Pokud vlastníte agenturu, nemusíte vytvářet prakticky nic, prodáváte totiž produkty různých kanceláří. Když se tedy podíváte do katalogu CA, najdete tam stovky možností, jak strávit dovolenou.
U každé může být napsaný jiný poskytovatel, tedy CK, pro kterou agentura zprostředkovává prodej.
Pro běžného spotřebitele z každé možnosti při vybírání služby plynou pro a proti. Největším plusem při nákupu přes agenturu je bezesporu velká diverzifikace. V jejich nabídce naleznete opravdu mnoho možností a můžete si tak vybrat tu nejlepší v poměru cena/kvalita. To sebou nese ale i jednu velikou nevýhodu, a to že v případě jakýchkoliv nejasností nebo otázek nemusí být personál dostatečně kvalifikovaný a Vy i tak budete muset komunikovat s kanceláří, která zájezd zajišťuje. Na druhou stranu, mnohokrát se stává, že konkurenční subjekty nabízejí naprosto identický produkt za odlišnou cenu. Pokud je pro Vás nízká cena stěžejní prioritou, vyplatí se hledat v CA.
Pokud ovšem upřednostňujete především perfektní servis od prvního kroku, tedy výběru destinace až do konce, bude lepší hledat vhodnou kancelář. To z toho důvodu, že zájezdů nemusí být na výběr takové množství, nicméně personál je proškolen a zná ho lépe, než pracovník v agentuře. Je pak jednodušší vyhovět Vaším osobním požadavkům na cokoliv, ať už třeba nástupní místo autobusu apod. Pokud na trhu najdete jeden subjekt, u kterého budete nakupovat častěji, jistě se Vám to z dlouhodobého hlediska vyplatí. Pokud si CK cení dlouhodobých klientů, nabízí různé slevy apod.