Máte doma veterána nebo jen budoucí vrak?
Pokud jste sběratelé, nadšenci, dědicové nebo máte prostě jen rádi svoje staré auto a čekáte, že si z něj jednoho dne uděláte veterána na parádu a nedělní vyjížďky, pak vězte, že to není zase tak jednoduché. Je obecně známo, že veteránem se může stát automobil starší 30 let. To ale pochopitelně nestačí, musíte splnit hned několik různých dalších nařízení.
Pravidla řídí FIVA a FKHV
Vše je podřízeno Mezinárodní federaci historických vozidel (FIVA – Fédération Internationale des Véhicules Anciens), která byla založena v roce 1966 v Itálii k ochraně, podpoře a propagaci historických vozidel v zájmu nejen nadšenců z různých zemí. Nyní má FIVA přes 85 členských organizací ve více než 62 zemích po celém světě.
Spadá sem i česká Federace klubů historických vozidel České republiky (FKHV ČR) s asi 6 000 členy ve 170 klubech. FKHV ČR kromě jiného hájí společné zájmy jednotlivých členů při jednáních se státní správou a dalšími organizacemi a institucemi dle potřeby. Zároveň testuje vozidla na historickou původnost a vzdělává v oblasti historických vozidel.
Testování a následná registrace na úřadě
Aby se mohl historický automobil stát veteránem a zároveň být účastníkem silničního provozu, potřebuje Průkaz historického vozidla (PHV). Ten má šanci získat, pokud kladně projde těmito 2 zkouškami:
1. Jednorázový klubový test historické původnosti, který je založen na požadavcích FIVA.
2. Krajské zkoušení technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích.
Každý z úkonů si žádá investici několik tisíc Kč z vaší peněženky. Přičítat se k tomu můžou další různé faktory, jako příjezd zkušebního komisaře na místo, pořizování fotografií či následné pravidelné kontroly a prohlídky.
Závěrečným krokem je pak registrace na úřadě a vyzvednutí registračních značek historického vozidla. K tomu jsou potřeba vyplněné příslušné dokumenty, doklady o jeho testování, fotografie vozidla a osvědčení o platném pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
Rozhodnutí je pochopitelně na vás
Investice do uvedení starého automobilu do původního stavu tak, aby měl vůbec šanci stát se veteránem, vůbec není levná záležitost – může se vyšplhat až na stovky tisíc korun.
Nadšence a milovníky těchto starých strojů může kupříkladu hřát myšlenka na neotřelého krasavce v garáži a jeho rostoucí sběratelská hodnota. Ale pokud tedy nejste zrovna žádný zapálený sběratel, zlomek ceny povinného ručení pro veterány vám bude jen slabou útěchou.